Dvadesettrogodišnji Nemanja Krecelj iz Banjaluke posljednje dvije godine radi kao direktor za digitalni marketing u agenciji Aquarius. Stručnjak je za SEO marketing, voli svoj posao i dobro zarađuje putem njega.
Pošto mu radne obaveze nekada oduzimaju više od 12 sati dnevno, slobodno možemo reći da ima “malo više” posla.
„S obzirom na to da imam više od 40 svojih sajtova i projekata koje vodim, moje radno vrijeme se nastavlja i kada dođem kući. Trenutno prosječan radni dan traje više od 12 sati, što je naravno nekad manje, a nekad zna da bude i dosta više od toga“, govori nam Krecelj, te dodaje kako mu je trenutni cilj da automatizuje sve što se tiče ličnih sajtova i projekata, kako mu ne bi oduzimali toliko vremena.
Od januara 2012. do novembra 2013. godine radio je na poziciji Link Managera u SEO.ba firmi, gdje je sarađivao sa velikim regionalnim klijentima i stekao novo iskustvo u tom poslu. Pošto se u svijetu SEO marketinga svakodnevno nešto mijenja, kako biste izbjegli moguće problem morate istovremeno raditi i pratiti promjene koje se dešavaju. Potrebno je mnogo vremena da biste kvalitetno obavili SEO posao, a željeni rezultati uglavnom dolaze nakon nekoliko mjeseci. Nemanja nam kaže da je SEO postao poprilično rizičan posao.
„Google kompanija ima više od 500 promjena na algoritmu tokom godine, često se zna desiti da metode koje su radile danas, budu ‘kažnjene’ sutra. Kad kažem ‘kažnjene’, mislim na izbacivanje sajta iz Google pretraga, ili smanjenje vidljivosti tog sajta na pretraživaču.“
Nemanja je takmičarskog duha i voli osjećaj pobjede u poslu. Smatra da je jedino moguće napredovati ako volite ono što radite, a novac mu predstavlja motivaciju. Kako kaže, veliko je zadovoljstvo biti prvi u nekoj niši. Kao i u svakom poslu, i u ovom su prepreke sastavni dio. Najvažnije je naučiti se nositi sa njima.
„Kada ste pod stresom i u problemima, nemate motivaciju. Pod stresom ste nemoćni i samo možete još problema navući na sebe, napredovati je jako teško. Pozitivno razmišljanje i pozitivna emocija igraju ogromnu ulogu, mislim da je sa njima sve moguće.”
Prvi novac u online igrici
U vrijeme dok je pohađao Elektrotehničku školu u Banjaluci, zaradio je prvi novac putem igrice na internetu. Uvidio je da je dobra zarada posredstvom interneta moguća i posvetio se profesionalnom usavršavanju.
„Počeo sam da izučavam internet marketing, jer sam imao želju da krenem da radim nešto dosta ozbiljnije, što mi je danas stalan posao. Učio sam mnogo, čitao forume, blogove, knjige, što i dan danas radim”, govori nam on.
Iako se mladi ljudi na ovim prostorima svakodnevno služe internetom, situacija je drugačija kada je u pitanju posao i ostvarivanje zarade ovim putem. Naš sagovornik navodi da ima mladih ljudi koji zarađuju putem interneta, ali i onih koji znaju da je to moguće, ali ništa ne preduzimaju.
„Najviše poznajem mladih ljudi koji su programeri i dizajneri, većina njih jako fino živi radeći ove vrste poslova. Preporučio bih svima koji još uvijek nisu pronašli posao kojim žele da se bave, da probaju sa internetom.”
Kada je u pitanju uloga formalnog obrazovanja u oblasti internet marketinga, Nemanja smatra da u Banjaluci nema fakulteta koji može da pruži kvalitetno obrazovanje. Kako on kaže, bilo bi odlično da takav fakultet postoji jer bi zainteresovao više mladih ljudi i upoznao ih sa osnovama, te uveo u svijet internet marketinga.
„Osnovno obrazovanje je obavezno, a sve ostalo je do pojedinca. Svakako je potrebno završiti nekakav fakultet, iako to nije garancija da će biti posla. Zato mislim da svako treba samostalno da uči i istražuje ono što bi htio da radi u budućnosti. S obzirom na to da nam je svima internet dostupan i količina informacija je neograničena, mislim da osoba koja želi da nauči bilo šta o nekoj vrsti posla uz aktivno izučavanje i učenje, može da ostvari svoje ciljeve. Ne kažem da svi treba da se bave internetom, ali internet može svima obezbijediti dodatno unapređenje, prostor da se dokažu i da se čuje za njih, neki vid samopromocije, na čemu bi svako trebao da radi”, kaže nam Krecelj.
Prvi posao dobio preko Twittera
Kada je riječ o samopromociji na internetu, društvene mreže imaju veliki potencijal i mogu da odigraju značajnu ulogu.
„Twitter mi je na početku dosta pomogao, jer sam tamo upoznao mnoštvo kvalitetnih ljudi za saradnju, kao i klijente. Čak sam prvi posao u SEO.ba firmi dobio preko Twittera.”
Kada govorimo o planovima za budućnost, Nemanja planira ostati ovdje i pokrenuti više novih projekata. Prve na redu su radionice na kojima bi pomogao ljudima da shvate internet marketing, kreiraju svoje projekte i počnu da zarađuju putem interneta.
Tekst je nastao u sklopu projekta “Može i drugačije”, koji finansira Fondacija SHL, a glavni partner je Hypo Alpe Adria banka.
eTrafika.net – Anja Zulić