Vijeće ministara BiH, na prijedlog Direkcije za ekonomsko planiranje, usvojilo je Nacionalni program ekonomskih reformi (NERP) za 2015. godinu, koji će Direkcija za evropske integracije dostaviti Evropskoj komisiji u Brisel, što predstavlja važan korak za nastavak integracija Bosne i Hercegovine u Evropsku uniju (EU).
Između ostalih mjera u cilju stabilizacije na tržištu rada NERP sugeriše da je potrebno dodatno intenzivirati aktivnu politiku zapošljavanja u 2015. godini, kroz jačanje funkcije posredovanja pri zapošljavanju, institucionalnim jačanjem Zavoda za zapošljavanje, nastavak aktivnosti na realizaciji aktivnih mjera zapošljavanja započetih u 2014. godini i unapređivanja i podizanja nivoa socijalnog dijaloga i tripartitne saradnje sa reprezentativnim socijalnim partnerima.
Tržište rada u BiH i u 2014. godini karakteriše veoma niska stopa formalne i visok udio neformalne zaposlenosti, te visoka nezaposlenost i neaktivnost radno sposobnog stanovništva. Prema podacima Agencije za statistiku BiH, u septembru 2014. godine, broj zaposlenih u pravnim licima u BiH iznosio je 704.724, a od toga 290.561 žena. U odnosu na avgust 2014. godine broj ukupno zaposlenih u pravnim licima se povećao za 0,4%, a broj zaposlenih žena se takođe povećao i to za 0,5%. Prema podacima zavoda i službi zapošljavanja u Bosni i Hercegovini sa 31.10.2014. godine na evidencijama je prijavljeno 547.590 nezaposlenih lica, što u odnosu na 30.09.2014. godine predstavlja smanjenje za 347 lica ili 0,06%. Od ukupnog broja lica koja traže zaposlenje, njih 279.766 ili 51,09% su žene.
U strukturi lica koja traže zaposlenje, zaključno sa 31.10.2014. godine, NKV radnika je 148.742 ili 27,16%, PKV 10.091 ili 1,84%, KV 188.582 ili 34,44%, VKV 3.219 ili 0,59%, NSS 1.575 ili 0,29%, SSS 147.480 ili 26,93%, VŠS 7.493 ili 1,37% i VSS 40.408 ili 7,38%. Najveći broj evidentirane nezaposlenosti čine lica sa trećim stepenom obrazovanja KV radnici 34,44%, te NKV radnici 27,16%. Stopa registrovane nezaposlenosti za septembar 2014. godine iznosila je 43,7% i u odnosu na avgust 2014. godine smanjila se za 0,3 postotna poena. Prema rezultatima Ankete o radnoj snazi za 2014. godinu48, u BiH radnu snagu (ekonomski aktivno stanovništvo) je činilo 1.120.000 lice, dok je broj neaktivnih iznosio 1.445.000 lica. Stopa zaposlenosti veća je u odnosu na 2013. godinu za 0,1% i u 2014. godini bila je 31,7%. Stopa nezaposlenosti ostala je nepromjenjena u 2014. godini i iznosila je 27,5%.
Prema ovoj Anketi, polna struktura nezaposlenih bila je: 55,8% muškaraca i 44,2% žena. Obrazovna struktura nezaposlenosti pokazuje da najveći udio 68,3% čine lica sa završenom srednjom školom, 19,7% su lica sa osnovnim obrazovanjem i niže, dok je 12,0% završilo višu školu, fakultet, akademiju, magisterij ili doktorat.
Prijedlozi zabolje usaglašavanje ponude i potražnja radne snage
Usklađivanje obrazovnog sistema sa potrebama tržišta je dugotrajan, ali neophodan proces. Neophodno je napraviti i uskladiti plan aktivnosti radi usklađivanja upisne politike u srednjem i visokom obrazovanju sa potrebama tržišta rada (upisna politika u srednjem i visokom obrazovanju nije usaglašena sa potrebama tržišta rada i više od 1/3 nezaposlenih lica na biroima rada je nezaposlivo iz tog razloga).
Buduće tržište rada preferira kvalitetan i fleksibilan sistem obrazovanja, fleksibilnost u izboru posla i zapošlјavanju, kvalitet nastave treba biti usklađen sa potrebama poslodavaca, jer završeni učenici i studenti ne posjeduju dovoljan fond znanja, vještina i sposobnosti; – Svijet rada i potrebe se vrlo brzo mjenjaju što je presudno za primjenu koncepta cjeloživotnog učenja i permanentno sticanje novih znanja i vještina (stručno obrazovanje i osposoblјavanje).
Službe za zapošljavanje imaju posebnu ulogu u unaprjeđenju aktivnih mjera zapošljavanja kao instrumenta za regulisanje tržišta rada, neposredno usmjerene ka smanjenju nezaposlenosti. Također savjetodavni proces ima značajnu ulogu u unaprjeđenju tržišta rada. Potrebno je uspostaviti sistem za pružanje potrebnih informacija o tržištu rada, osposoblјavanje za vještine i znanja za kojima su iskazane potrebe, profesionano informisanje i usmjeravanje u pravcu iskazanih potreba. Očekuje se nastavak procesa unapređenja zakonodavstva iz oblasti rada, zapošljavanja, obrazovanja i drugih propisa koji se tiču politike tržišta rada, sistemsko ohrabrivanje i osnaživanje privatne inicijative za pokretanje malog biznisa u sektoru proizvodnje, prvenstveno na osnovu postojećih resursa i uslužnih djelatnosti, te ostvarivanje prava pojedinaca na način da ne bti određena socijalna prava.udu spriječeni u traženju posla zbog straha da će izgubi.
U cilju stabilizacije na tržištu rada treba dodatno intenzivirati aktivnu politiku zapošljavanja u 2015. godini, kroz:
- Jačanje funkcije posredovanja pri zapošljavanju institucionalnim jačanjem Zavoda za zapošljavanje;
- Nastavak aktivnosti na realizaciji aktivnih mjera zapošljavanja započetih u 2014. godini;
- Unapređivanja i podizanja nivoa socijalnog dijaloga i tripartitne saradnje sa reprezentativnim socijalnim partnerima.
Projekat zapošljavanja mladih (YEP) uz podršku Vlade Švajcarske pruža podršku službama za zapošljavanje u Bosni i Hercegovini, prije svega na jačanju savjetodavne funkcije, poboljšanju aktivnosti posredovanja, kreiranju efikasnijih aktivnih mjera, te unaprjeđenju socijalnog dijaloga. I u periodu koji je pred nama, YEP će nastaviti da doprinosi ovim ciljevima, a samim tim i da radi na implementaciji Nacionalnog programa ekonomskih reformi, ali i drugih tematski vezanih dokumenata.