Poduzetnici Kristina Ercegović, Marijana Šarolić Robić, Bojan Bernik i Stevica Kuharski ističu da će koronavirus donijeti neizbježne gubitke. Kako bi se poduzeća i radnička mjesta spasila, napisali su koji su hitni koraci za poduzetnike kako ova kriza ne bi dovela do katastrofe.
Prenosimo njihov vodič za male poduzetnike o tome kako se ponašati za vrijeme ove krize:
“Cilj plana je pomoći ekosustavu da ostane stabilan i da male uslužne kompanije prežive. Sigurno će biti profitera koji će htjeti zaraditi kratkoročno, no treba ih izbjegavati i upozoriti ih da sada nije vrijeme u kojem se gleda zarada, već preživljavanje.
Vaši poslovni suradnici će biti tu i nakon što prođe ova situacija i bitno je da budete maksimalno korektni prema svima, što najviše uključuje transparentnost, jer se tu radi o financijskoj egzistenciji mnogih ljudi. Ako svi zajedno ravnomjerno podnesemo teret novonastale situacije, i poslodavci i posloprimci, imat ćemo se gdje vratiti nakon stabilizacije i normalizacije poslovanja.
- Projekcija novčanog tijeka u iduća 2 tjedna, 4 tjedna, 8 tjedana, 12 tjedana
- Projekcija troškova u idućem razdoblju
- Transparentna komunikacija s radnicima o planovima za iduće razdoblje
- Organizirati rad za koji nije potreban dolazak na lokaciju – omogućiti radnicima osnovna sredstva za rad
- Ako problem s novčanim tijekom dolazi za tjedan, dva, ODMAH s radnicima dogovoriti mjere koje olakšavaju poslovanje poput smanjenja radnog vremena, korištenja godišnjih odmora i po potrebi uz sporazum s radnikom dogovoriti NEPLAĆENE dopuste,a sve u cilju je smanjena troškova i dugoročnog očuvanja radnih mjesta i budućeg poslovanja. U ovom periodu je važno da radnici imaju za osnovne troškove života, ponajviše hranu i potrepštine.
- NE SMANJIVATI RADNICIMA PLAĆE BEZ ANEKSA UGOVORA O RADU
- Marketinške i slične aktivnosti smanjiti na minimum i obraćati pažnju na ispunjavanje KPIs; imati razumijevanja za marketinške agencije, cijene oglašavanja će najvjerojatnije pasti, no ne smijemo ih iskorištavati jer i oni moraju preživjeti
- Transparentno pričati s kupcima i dobavljačima, biti razuman u prijedlozima
- Odobriti kratkoročni moratorij plaćanja kupcima
- Tražiti kratkoročni moratorij plaćanja ključnim dobavljačima
- Objasniti dobavljačima koji nisu ključni kako će biti kašnjenje u plaćanjima
- Država treba s bankama dogovoriti moratorij na kredite (fizičkim i pravnim osobama)
- Država treba dati moratorij na plaćanje doprinosa iz i na plaće u idućem razdoblju
- Ako je moguće dogovoriti kratkoročno sniženje cijene ili odgodu plaćanja najma poslovnog prostora ili ga u potpunosti otkazati ako je značajan trošak
- Imati strpljenja i razumijevanja za sve što dolazi
Želja nam je ovim planom spasiti što je moguće više poslovnih subjekata koji ulaze u jako izazovno razdoblje, a posljedično tome i radna mjesta. Želimo se svi pripremiti na vrijeme i smanjiti posljedice koje će malo poduzetništvo trpiti.”