Search

IMPAKT mentori: Pravna i fizička lica mogu podnijeti zahtjev za kreditni moratorij, ali i druge mjere

U skladu sa Odlukom Agencije za bankarstvo Republike Srpske o privremenim mjerama banaka za ublažavanje negativnih ekonomskih posljedica uzrokovanih virusnim oboljenjem »COVID-19« i Odlukom Agencije za bankarstvo Federacije Bosne i Hercegovine o privremenim mjerama koje banka primjenjuje za ublažavanje negativnih ekonomskih posljedica uzrokovanih virusnim oboljenjem »COVID-19«, banke svojim klijentima, fizičkim i pravnim licima omogućavaju posebne mjere kao vid olakšica za prevazilaženje poteškoća koje su nastale usljed pojave virusnog oboljenja COVID-19.

Banke u BiH su počele realizovati program olakšavanja poslovanja klijenata zbog poteškoća izazvanih pandemijom, što se u javnosti najčešće naziva moratorij. Kada se radi o moratoriju, najčešće se misli na prelazni moratoriji na period do 90 dana, bez dodatne naknade i bez promjene kamatne stope, gdje banke odobravaju klijentima pogođenim posljedicama pandemije koronavirusa kako bi im olakšala otplatu finansijskih obaveza. Zahtjevi klijenata se rješavaju prioritetno. 

Samo Rajfajzen banka BiH do sada je zaprimila više od 5.500 zahtjeva klijenata za moratorijum na otplatu kredita tokom vanrednih okolnosti uzrokovanih virusom korona. Banka već odobrava prelazni/privremeni moratorijum, kao jedna od mjera predviđenih odlukama entitetskih agencija za bankarstvo, tako da je počela slati ponude klijentima čiji su zahtjevi odobreni. Ovdje se radi o odgođenom plaćanju obaveza po glavnici i kamati s maksimalnim rokom trajanja do ukidanja proglašenja stanja nesreće na teritoriji BiH. Tokom privremenog moratorijuma zaustavlja se obračun zateznih kamata, te će banka u tom periodu “zalediti” plaćanje rata, kako glavnice tako i kamate, onim klijentima kojima se odobri privremeni moratorijum.

Pravo na zahtjev za reprogram kredita imaju i pravna i fizička lica.

Kod fizičkih lica moratorij će se odobravati ukoliko se ocijeni da su nastupile značajne promjene u kreditnoj sposobnosti uzrokovane slijedećim situacijama:

  • Otkazan ugovor o radu
  • Neplaćeno odsustvo
  • Smanjeni redovni mjesečni prihodi pojedinca ili domaćinstva
  • Bez redovnih mjesečnih prihoda

Kada su u pitanju zahtjevi pravnih lica, preduzetnici mogu tražiti da sa posebnom pažnjom banka pristupi svakom pojedinačnom slučaju, odnosno da prilagode mjere njihovim mogućnostima. Tipične mjere koje se traže u BiH su:

  • Moratorij: Moratorij je odgoda otplate kompletne kreditne obaveze, a to znači glavnice i kamate.
  • Uvođenje grace perioda: Grace  period podrazumijeva odgodu otplate samo glavnice, dok se otplata kamate nastavlja.
  • Produženja roka otplate
  • Dodatna sredstva za finansiranje tekuće likvidnosti

Za podnošnje zahtjeva klijenti se mogu obratiti nadležnom bankaru zaduženom za vođenje poslovnog odnosa sa klijentom. Prethodno navedene mjere odnose se na sve poslovne subjekte koji su na bilo koji način pogođeni pandemijom COVID-19 odnosno ukoliko je:

  • smanjena ili ugrošena kreditna sposobnost
  • smanjen ili ugrožen redovni izvor otplate
  • onemogućeno redovno poslovanje

Banka najčešće zaprimaju zahtjeve preko svojih zvaničnih kanala komunikacije, a odgovore također šalje putem mejla, vibera ili SMS poruke.

U okviru Mentorskog programa IMPAKT pružamo podršku svim učesnicima YEP inkubatora poslovnih ideja da ostvare ovo pravo, a svi zainteresovani se trebaju javiti za podršku putem e-maila info@40.79.240.179.

Druge objave u kategoriji