Search

Marketmakers – program koji pomaže zapošljavanje mladih

Musagić: Cilj MarketMakers programa je povećanje pristupa prilikama za unosno i pristojno zaposlenje mladim ženama i muškarcima (15-29 godina). Ovaj cilj se postiže poticanjem privatnog sektora na ulaganje u stvaranje novih radnih mjesta u odabranim sektorima, kroz adresiranje prilika za rast i prepreka rastu.

MarketMakers program podržava švicarska vlada posredstvom Ambasade Švicarske u Bosni i Hercegovini. O programskim aktivnostima, ciljevima i razvoju tržišta rada razgovarali smo sa Aidom Musagić, vođom tima u sektoru turizma Marketmakersa.

Kada i kako je nastao Marketmakers i šta su njegovi primarni ciljevi?

Musagić: Program MarketMakers provodi konzorcij koji čine Helvetas Swiss Intercooperation i Kolektiv d.o.o. (Posao.ba), čime se spaja međunarodno iskustvo u razvoju sa znanjem lokalnog partnera. Program je započeo sa aktivnostima 01.10.2012. godine.

Cilj MarketMakers programa je povećanje pristupa prilikama za unosno i pristojno zaposlenje mladim ženama i muškarcima (15-29 godina). Ovaj cilj se postiže poticanjem privatnog sektora na ulaganje u stvaranje novih radnih mjesta u odabranim sektorima, kroz adresiranje prilika za rast i prepreka rastu. MarketMakers program je osmišljen u svrhu rješavanja pitanja zapošljavanja mladih na održiv način, sa naglaskom na tržišne prilike u privatnom sektoru i rješavanja prepreka koje sprječavaju širenje privatnog sektora kroz sistemske intervencije.

Kroz proces analize sektora u kojima je prepoznat potencijal za rast, MarketMakers tim identifikuje prepreke koje sprječavaju sektor da se dalje razvija i prilike za daljnji razvoj sektora. Zajedno sa partnerima u odabranim sektorima, MarketMakers radi na tome da se prepreke otklone ili umanje, a prilike za rast sektora iskoriste. Ključni partneri u implementaciji su regionalne razvojne agencije i druge odgovarajuće organizacije sa područja BiH.

Na koji se način Program finansira?

Musagić: MarketMakers program u potpunosti podržava švicarska vlada posredstvom Švicarske ambasade u BiH.

Koji sektori na bh. tržištu su u fokusu Programa?

Musagić: U trenutnoj fazi realizacije aktivnosti, odabrana su tri sektora: ICT sektor, proizvodnja i prerada prehrambenih proizvoda i turizam.

Koliko je do sada realizirano projekata unutar Programa i kakvi su rezultati? (možete nam izdvojiti neke od najuspješnijih)

Musagić: Izdvajamo naredne aktivnosti:

MarketMakers program je podržao osnivanje prvog IT HUB-a u Bosni i Hercegovini, koji ima za cilj stvoriti bolje uslove za intenzivnu saradnju i sinergiju između IT kompanija, a sve u cilju pristupa novim i većim tržištima, povećavajući konkurentnost lokalne industrije. Pored podrške od strane MarketMakers-a HUB-u 387, IT kompanije koje su se odlučile priključiti HUB-u 387 dobile su i kratkoročnu pomoć za zakup prostora i mogućnost da iskoriste prednosti koje HUB 387 pruža kao specifična poslovna usluga IKT sektoru. Jedna od usluga koje HUB 387 pruža je Akademija 387 sa specifičnim kursevima usmjerenim prema potrebama tržišta.

MarketMakers program je podržao osnivanje BiT Alijanse (udruženje od šest IT kompanija) te kroz rad BIT Alijanse podržava poboljšanje izgleda IT industrije, rasta i jačanja IT ljudskih kapaciteta mlade populacije u BiH. Jedan od projekata BiT Alijanse je BiT Camp, intenzivna šestomjesečna edukacija za osobe zainteresovane za karijeru u IT sektoru. Trenutno je u toku drugi ciklus edukacije, sa duplo većim brojem polaznika u odnosu na prvi ciklus edukacije (50). Prvi ciklus edukacije, u kojem je učestvovalo 25 polaznika, je uspješno završen. Svi koji su uspješno završili BiT Camp zaposlili su se u IT sektoru (21 osoba).

MarketMakers program je podržao obnovu od šteta uzrokovanih poplavama u tri kompanije: Voćni Rasadnik Srebrenik, Poljoprivredna zadruga „Gračanka“ Gračanica i Poljoprivrena zadruga „Plodovi Bosne“ Čelić. Cilj podrške je reintegracija na domaće tržište kao i očuvanje ugroženih radnih mjesta i kooperanata u navedene tri kompanije. MarketMakers je osigurao finansijsku podršku za nabavku sirovine, sadnica, voća i povrća, repromaterijala kao i čišćenje rijeka i povratka rijeka u njihovo korito.

Da li je trenutno aktuelan neki projekat, ili treba započeti u budućnosti?

Musagić: Izdvajamo naredne aktivnosti:

MarketMakers program sarađuje sa devet turističkih subjekata u razvoju nove tržišne funkcije u sektoru turizma: organizacija turističkih paketa. Organizatori turističkih paketa formiraju paket aranžmane koje turističke agencije, zatim, nude tržištu. Program takođe podržava proces zagovaranja u svrhu uspostavljanja saradnje nisko tarifne avio kompanije i Zračne luke – aerodrom Mostar. MarketMakers sarađuje sa marketinškim kompanijama u svrhu ponude pune marketing usluge za BiH kompanije u prehrambenom sektoru.

Nakon završetka drugog ciklusa BiT Camp-a, očekuje se i treći ciklus sa još većim brojem polaznika u odnosu na prethodna dva ciklusa.

Šta su trenutne prepreke za razvoj privatnog sektora u BiH?

Musagić: Kao što smo ranije naveli, cilj MarketMakers-a je povećanje pristupa prilikama za unosno i pristojno zaposlenje mladim ženama i muškarcima. U tu svrhu, a u fazi pripreme za implentaciju projekta, pripremljena je Studija tržišta rada mladih u BiH. Neki od osnovnih prepreka razvoja tržišta rada su nedostatak mobilnosti i fleksibilnosti radne snage te nespremnost da se razmatra zaposlenje u polju za koje se nema određeno obrazovanje. Dalje, visoki porezi, otežan pristup kreditima i administrativne prepreke usporavaju razvoj malih i srednjih kompanija te posredno i tržišta rada. U sektorima sa najvećim potencijalom za zapošljavanje mladih žena i muškaraca postoji značajan prostor i potencijal za razvoj poslovnih usluga, kao na primjer HUB 387 u IKT sektoru, što je potrebno ohrabriti i podržati. Detaljnu analizu i zaključke možete vidjeti u Studiji, koja se može preuzeti na: https://www.marketmakers.ba/dokumenti/.

Jasmin Krluč, Poslovni svijet

Novinar, zamjenik urednika.

Druge objave u kategoriji