Uvjereni smo da budućnost Bosne i Hercegovine leži u rukama jedne nove generacije mladih preduzetnika, onih koji razumiju šta pokreće dugoročni ekonomski razvoj države poput naše, kazala je Samira Nuhanović Ribić za naš portal.
Koncept mentorstva potiče još iz antičkog perioda, a dijeljenje znanja i iskustva sa drugima jedna je od najplemenitijih društvenih aktivnosti. U našem društvu, mentorstvo obično vezujemo za akademsku zajednicu, međutim, u svijetu se mentorstvo primjenjuje u skoro svim društvenim sferama, od nauke, preko biznisa do politike.
U posljednje vrijeme sve je više mentorskih programa u oblasti preduzetništva, i u svijetu, ali i kod nas. U BiH se trenutno provodi regionalni mentorski program u preduzetništvu SECO EP (State Secretariat for Economic Affairs Entrepreneurship Programme), koji implementira Swisscontact, a koji za cilj ima stvaranje kulture u kojoj uspješni preduzetnici imaju odgovornost da pomažu svojim mlađim kolegama.
U sklopu ovog programa, u BiH je nedavno boravio Rhett Power, ugledni preduzetnik iz Sjedinjenih Američkih Država i autor tekstova za Inc Magazine, Success Magazine, Business Insider i druge. Tokom svog 13-godišnjeg iskustva kao preduzetnik, Power je bio vlasnik raznih kompanija, od kompanije igračaka do kompanije koja je proizvodila tekilu. I sam mentor u oblasti preduzetništva, Power je u Inovacionom centru Banja Luka održao predavanje učesnicima programa, budućim mentorima i podijelio sa njima svoje iskustvo. „Ja imam toliko toga za ponuditi sada, nakon što sam radio sa 6 startup-a, i mislim da je moja odgovornost da pomognem mlađim preduzetnicima da izbjegnu neke probleme i greške koje sam ja pravio. Mogao sam izbjeći dvije godine pravljenja grešaka da sam imao nekoga u koga bih se ugledao i s kim bih razgovarao o odlukama koje sam donosio. Izbjegao bih milionske gubitke da sam imao nekog iskusnijeg s kim bih razgovarao“, kazao je Power za naš portal.
Mentorski odnos nije „jednosmjerna ulica“
Uglavnom se smatra da je mentorstvo jednosmjerna komunikacija, da je mentor taj koji daje sve svom protažeu. Međutim, Power kaže da on kao mentor dobija mnogo zauzvrat. „ Možete dobiti mnogo korisnih poslovnih znanja kao mentor iz razgovora sa mlađim generacijama. Ja sam dosta naučio od mlađih ljudi o internetu i društvenim mrežama. Da ste me prije par godina pitali nešto o marketingu na društvenim mrežama, ne bih ništa znao o tome. Sve to sam naučio od ljudi kojima sam ja mentor, a to je važno toj generaciji koja do svojih korisnika uglavnom dolazi putem online marketinga.“
Power napominje da najveće korporacije na svijetu imaju mentorske programe, zbog toga što je to finansijski razumno za njih. „Oni obučavaju cijele generacije koje će jednog dana biti na visokim rukovodećim pozicijama, tako da oni razumiju da je njima važno da obuče mlađe kolege sa liderske pozicije. Kako ljudi stare i odlaze u penziju, važno je da obuče ljude ispod sebe, radi stabilnosti kompanije i poslovanja.“
Rhett Power održao je predavanje u Inovacionom centru Banja Luka
Pored mentorstva unutar kompanija, Power ističe značaj mentorstva među preduzetnicima koji posluju u okviru različitih kompanija, ali koji dijele istu lokalnu zajednicu, grad ili državu. Na taj način, jača se preduzetnička solidarnost, promovišu se dobri uzori za mlade preduzetnike na početku karijere, dostupnost kontakata za buduću saradnju, stvaraju se nove ideje za projekte. To, u konačnici, doprinosi ekonomskom razvoju grada ili države u kojoj žive i boljim uslovima života i rada za sve.
Jedna od zabluda u vezi sa mentorstvom je da je u pitanju nešto komplikovano, što iziskuje mnogo vremena. Power uvjerava da mentorstvo može biti sasvim neformalno kao što je zajednička kafa jednom u mjesec dana. „Ja sam mentor troje ljudi i to je bukvalno jedna kafa mjesečno ili telefonski poziv tokom kojeg pričamo o problemima sa kojima se oni suočavaju. To je samo običan razgovor o pitanjima koja ih muče.“
Neke od najčešćih tema ovih razgovora su finansijsko upravljanje, proces prodaje, probijanje na tržište i druge, a pored davanja savjeta, Power svojim mlađim kolegama pomaže i tako što im omogućava važne poslovne kontakte, što je možda i najveća pomoć mladim preduzetnicima, koji teško dolaze do prilike da nekom predstave svoje poslovne ideje.
Mladim preduzetnicima u BiH Power savjetuje da imaju velike vizije, ali da krenu od malih projekata. „To zvuči kao kliše, ali to je zaista tako. Lijepo je imati veliku viziju, ali je važno da sagledate gdje ste sada, lijepo je zamišljati kako poslujete po cijeloj Evropi, ali treba početi od razmišljanja kako možete izgraditi posao u Banjaluci ili Sarajevu, prije nego što počnete djelovati globalno.“
Iako se u današnje vrijeme kompanije uglavnom fokusiraju na tehnologiju, priliku za mlade preduzetnike Power vidi i u tradicionalnim poslovima. „Ja sam tradicionalista. Ja vjerujem da ima dosta novca i budućnosti u tradicionalnim poslovima, ako se dobro obavljaju. Recimo, u poljoprivredi postoji veliki potencijal. Volim poslove u kojima mogu prodati svoj proizvod, razgovarati sa mušterijama… Prilike leže i u uslužnim djelatnostim, kojih u ovoj regiji ima u velikim gradovima, ali ih ovdje još nema. U suštini, vjerujem u poslove koji se čestito obavljaju. Ne treba vam mnogo za dobar biznis, ako imate dobru uslugu, dobar proizvod, adekvatne cijene, uspjeh mora doći.“
Uspješni preduzetnici imaju društvenu odgovornost da dijele svoje znanje sa drugima
Jedan od učesnika mentorskog programa SECO EP iz Banjaluke je Mario Milanović, direktor Univerzitetskog preduzetničkog centra Univerziteta u Banjaluci i član Upravnog odbora Inovacionog centra Banja Luka. Milanović je ranije i sam imao privatni biznis, koji je zbog rata morao zatvoriti. Radeći na uspostavljanju Univerzitetskog preduzetničkog centra i aktivno učestvujući u izgradnji koncepta Inovacionog centra, Milanović se tokom svoje karijere više okrenuo društvenom preduzetništvu. Institucije u kojima radi pružaju poslovnu infrastrukturu preduzetnicima, prije svega onim mlađim, kako bi što lakše mogli započeti svoj biznis.
Na osnovu svog iskustva u radu sa mladim preduzetnicima, Milanović kaže da preduzetnici žele da imaju samopouzdanog i sigurnog mentora koji posjeduju vještine koje njima nedostaju. „Poželjno je da mentori koji rade sa preduzetnicima budu i sami uspješni preduzetnici ili su bili to u prošlosti. Ko vas može razumjeti ako nešto nije i sam iskusio u životu, to jest ako nije „hodao u vašim cipelama”?.“
Prije pružanja mentorske podrške, kaže Milanović, on nastoji shvatiti ideju ili poslovni koncept preduzetnika. „Ako je koncept u razradi, onda se trudim da preduzetnika navedem da jasno definiše kome je potreban, odnosno ko želi njegov proizvod ili uslugu? Bitno je da preduzetnik shvata razliku između potrebe ili želje kod potrošača. Da li postoji praznina na tržištu koju može da zadovolji sa proizvodom ili uslugom? Koliko je realno izvodljiv preduzetnički poduhvat i tako dalje.“
Kada se definiše ideja i potvrdi koncept, objašnjava dalje, onda se radi na pronalaženju resursa i implementaciji poslovne ideje. „Znanje koje prenosim na preduzetnike i koje se od mene najčešće traži vezano je za poznavanje tržišta, vezano za proizvod ili uslugu, zatim način organizovanja budućeg preduzeća, finansijski resursi, gdje i kako doći do novca…“
Veoma bitna uloga mentora je povezivanje preduzetnika sa ljudima ili drugim organizacijama koje mogu da im budu od pomoći u daljem razvoju i poslovanju, ističe Milanović.
Mario Milanović, Direktor Univerzitetskog preduzetničkog centra Univerziteta u Banjaluci
Govoreći o ličnim razlozima za pružanje mentorske podrške preduzetnicima, Milanović kaže da je to prije svega želja da podijeli svoje znanje i dugogodišnje iskustvo sa mladim ljudima kako bi im pomogao da prevaziđu početničke probleme u pokretanju vlastitog biznisa ili razvoju neke društveno korisne ideje.
„Svaki njihov uspjeh je i moja lična satisfakcija jer sam doprinio da neka dobra ideja ne nestane zbog nedostatka podrške. Na neki način smatram to i društvenom odgovornošću i mislim da bi bilo dobro da se mnogo više uspješnih ljudi iz privatnog biznisa uključe u mentorski program i da pomažu mladim ljudima da i oni jednog dana budu uspješni.“
Izgradnja nove generacije mladih preduzetnika u BiH
Partner mentorskom programu SECO EP u Sarajevu je Fondacija Mozaik, neprofitna organizacija koja pruža podršku mladim preduzetnicima. U poslovnom inkubatoru ove fondacije preduzetnici dobijaju edukaciju, mentorsku i finansijsku podršku. Mladi koji trenutno koriste usluge inkubatora dolaze iz Zvornika, Banjaluke, Bosanske Otoke, Bosanskog Petrovca, Sarajeva, Busovače, Olova, Bihaća, Doboja, Goražda.
„Važnost mentorstva pri pokretanju biznisa će možda puno vjernije opisati poduzetnici koji nisu imali nikakve mentore od onih koji jesu. Nekada se vrijednost te podrške i ne razumije dovoljno dok ne dođete u dodir s nekim ko je tržišne zakone, posebno ove u BiH, morao otkrivati samostalno“, kaže Samira Nuhanović Ribić, direktorica Inkubatora za društveno preduzetništvo M-seed u okviru Fondacije Mozaik.
Opisujući ulogu mentora, Nuhanović kaže da je mentor neko ko je u stanju da vam bude najvjerniji saveznik, ali i najteži kritičar, neko ko će vam pomoći da usmjerite kormilo u pravom pravcu. „To je neko ko ima težak zadatak da balansira između motivacije i kritike, neko ko treba da vas istovremeno fokusira i na veliku viziju, ali i na operativne realnosti trenutnog tržišta. Mentoriranje teško da možete naučiti. Možete savladati tehničke vještine procesa, ali onaj x-faktor koji pronalazite i „potpaljujete“ u poduzetniku je teško izgraditi.
Samira Nuhanović Ribić, direktorica Inkubatora za društveno preduzetništvo M-Seed, Fondacija Mozaik
Nuhanović kaže da su u Fondaciji Mozaik shvatili da je za razvoj usluga i proizvoda mladih preduzetničkih timova koji se nalaze u njihvom inkubatoru ključno obezbijediti stručnu i fokusiranu mentorsku pomoć. „Izgradili smo sistem po kojem naši interni mentori pružaju osnovne upute pri razvoja biznis modela, usmjeravaju poduzetnike u prvim fazama razrade i izgradnje prototipa, a u kasnijim fazama kada se prototip testira na tržištu našim budućim društvenim poduzetnicima omogućavamo rad sa eksternim mentorima koji nerijetko dolaze i izvan BiH kako bismo osigurali da njihovi proizvodi i usluge zaista imaju pečat tržišta 21. stoljeća.“
Istovremeno, dodaje ona, pažljivo se prati napredak timova, ali se procjenjuje i efikasnost mentora. „Jako nam je važno održati dinamičnu mrežu stručnjaka koji našim mladim poduzetnicima mogu skratiti period razumijevanja domaćeg tržišta te pomoći da svoj proizvod na najbolji mogući način pozicioniraju na tržištu. Posmatrajući transformaciju mladih koji prođu kroz naš program, znamo da smo u tome uspjeli.“
Nova generacija preduzetnika u Mozaikovom Inkubatoru
U Fondaciji Mozaik su, kaže, uvjereni da budućnost Bosne i Hercegovine leži u rukama poštenih, mladih poduzetnika. „Zato smo se odlučili da narednih deset godina cijeli naš tim od 25 profesionalaca posveti svoja znanja i vještine izgradnji jedne nove generacije mladih poduzetnika u BiH, onih za koje vjerujemo da će razumjeti šta pokreće dugoročni ekonomski razvoj države poput naše.“
Izvor: Buka Magazin – autor Milica Plavšić