Centri civilnih inicijativa (CCI) predstavili su “Izvještaj o monitoringu imenovanja i zapošljavanja u javnom sektoru u Bosni i Hercegovini”, koji daje pregled regulative i prakse imenovanja i zapošljavanja u javnom sektoru tokom 2016. i 2017. godine.
“Provedeno istraživanje pokazuje da je u protekle dvije godine bilo intenzivnog zapošljavanja u javnom sektoru, kroz nastavak gomilanja zaposlenih u javnim institucijama, upravama, fondovima i javnim preduzećima, i to najčešće bez konkursa. Ukupni podaci za 2016. i 2017. godinu pokazuju kako je u 68 posto anketiranih institucija na državnom nivou bilo novog zapošljavanja, zatim u 72 posto institucija na nivou Federacije BiH, dok se u Republici Srpskoj zapošljavanje potvrdilo kod čak 82 posto anketiranih. Pri tome, 2/3 upitanika potvrdili su angažovanje dodatnog osoblja po osnovu ‘ugovora o djelu’ u 2016. godini, dok je ovaj procenat nešto manji u 2017. godini”, navedeno je u Izvještaju o monitoringu imenovanja i zapošljavanja u javnom sektoru u BiH.
Nalazi monitoringa CCI-a, pokazuju da je proces zapošljavanja generalno vrlo netransparetan. Preciznije, indeks transparentnosti procesa zapošljavanja iznosi 39 (na skali od 0 do 100). On je skoro 2,5 puta manji u odnosu na stanje kojem se teži, a to je da se svi konkursi objavljuju na web stranicama organa koji zapošljava, zatim u dnevnim novinama, kao i to da su svi kriteriji za ocjenjivanje na konkursu dostupni kandidatima, da se sastavi komisija objave tokom faze raspisivanja konkursa, te da se vrši imenovanje i zapošljavanje najbolje rangiranih kandidata.
Jedna od kritičnih tačaka u procesu zapošljavanja u javnoj upravi je sastav i izbor nadležnih konkursnih komisija. Tokom dvije godine monitoringa, nije bilo izmjene predmetne legislative koja bi ujednačila i harmonizovala sastav navedenih komisija. Kroz tri ciklusa monitoring izvještaja, evidentirano je preko 200 zakona i podzakonskih akata (poslovnika, pravilnika, statuta, odluka, rješenja) na koje su se upitana javna preduzeća, ustanove, institucije i fondovi pozivali prilikom odabira sastava konkursnih komisija i provođenja procesa zapošljavanja.
“Zbog svega navedenog potrebno je dodatno povećanje transparentnosti i modernizacija mehanizma javnog konkursa, koji bi omogućio u praksi ostvarivanje principa meritornosti, transparentnosti i odgovornosti, tj. fer i pošten postupak kroz koji će biti zapošljavani najstručniji i najkvalitetniji kandidati”, stoji u izvještaju.
Također je naglašeno da je na svim nivoima, gdje to nije učinjeno, potrebno izmijeniti predmetnu legislativu, s ciljem utvrđivanja pravila izbora najkvalitetnijih kandidata (izbor po listi, a ne sa liste), kao i modernih pravila o horizontalnoj i vertikalnoj prohodnosti kadrova, upravljanju ljudskim resursima kroz ocjenjivanje službenika, interni premeštaji, disciplinske mjere, uz druga progresivna rješenja kakva imamo u Kantonu Sarajevo i Unsko-sanskom kantonu. Vođeni određenim pozitivnim trendovima na Federalnom nivou, preporuka je da i Vlada RS planira tokom 2018. godine donošenje Zakona o javnim službenicima .