Esma je jedna od mnogih preduzetnica podržanih u sklopu YEP Inkubatora poslovnih ideja, koja je pored obuke, finansijske i stručne podrške, dobila i mentorsku podršku u sklopu realizacije mentoring programa IMPAKT Projekta zapošljavanja mladih (YEP) kojeg podržava Vlada Švicarske. Esmi je je omogućeno da se predstavi na i-platformi – Dijaspora za razvoj Bosne i Hercegovine, što je inicijativa podržana od strane Švicarske agencije za razvoj i saradnju sa ciljem povezivanja sa mentorima koji pružaju podršku u očuvanju i daljem razvoju poslovnih poduhvata.
Esma Zjajo iz Jajca već godinama se bavi branjem i sakupljanjem šumskih i livadskih plodova, za koje smatra da nisu u dovoljnoj mjeri iskorišteni. Tražila je neki proizvod u koji bi mogla ukomponovati te plodove i na taj način mu dati dodatnu vrijednost, a kao savršen izbor pokazala se tjestenina.
Začini
– To je namirnica koja se veoma često i uobičajeno konzumira kod nas i pogodna je za eksperimentisanje s različitim dodacima, istakla je Zjajo, koja je po zanimanju inžinjerka poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda.
Kako nam je kazala, želja joj je oduvijek bila da pokrene neki biznis kroz koji će se baviti proizvodnjom hrane.
– To mi je u neku ruku bio i motiv za odabir fakulteta, kao i za realizaciju ove ideje. Prije nešto više od dvije godine sam pokrenula malu proizvodnju Naturgeist. Tjestenina Naturgeist se radi bez ikakvih konzervansa, vještačkih boja ili aditiva bilo koje vrste. Svi sastojci uz krupicu i jaja su prirodni (kopriva, sušene gljive, orasi itd), te na taj način, kroz jedan uobičajen obrok, potrošači unose i visokovrijedne sastojke bogate mineralima i vitaminima. Također, tjestenina se radi po uzoru na tradicionalni recept, odnosno sa većim udjelom jaja, što ovu tjesteninu svrstava i u obrok bogat proteinima, naglasila je Esma, dodajući kako naziv Naturgeist u prijevodu s njemačkog jezika znači duh prirode, što “želim ustvari da moj proizvod oslikava, a prijedlog je mog supruga”.
Dodala je da je tjesteninu prva probala njena porodica.
NATURGEIST NUDI NEKOLIKO VRSTA TJESTENINE I ZAČINA
– Kad sam tek počela s proizvodnjom, dok receptura još nije bila utvrđena, svu tjesteninu sam dijelila porodici i prijateljima. Tek kad sam bila zadovoljna recepturom, počela sam prodavati tjesteninu. Inače, proizvodnju uglavnom obavljam sama uz pomoć porodice. Sirovina je sva iz BiH, tačnije iz Jajca, brašno i jaja se proizvode u Jajcu, a sastojke kojima se obogaćuje tjestenina sama sakupljam, sušim i meljem (kopriva i gljive), naglasila je Zjajo, dodajući da trenutno u ponudi ima klasičnu tjesteninu s jajima, tjesteninu s koprivom, tjesteninu sa sušenim gljivama i tjesteninu s orahom vegan, kao i mješavinu začina, a u pripremi je i tjestenina sa brašnom od bučinih sjemenki.
Kada je riječ o samom tržištu, Zjajo ističe da je konkurencija velika i raznovrsna u svakom smislu.
– Jako se teško pozicionirati na tržištu kao novi proizvođač, posebno kad ima jako puno, ja bih rekla, supstituta jer nije mi poznato da ima baš tjestenine sa ovim okusima koje ja radim. Također, vlasnici prodajnih objekata i sami kupci u velikoj mjeri samo deklarativno podržavaju domaću proizvodnju, jer je to manje slučaj u praksi. Kada su kupci u pitanju, stekla sam dojam da ne vjeruju puno domaćim proizvođačima, naročito ako je proizvod u nekoj srednjoj cjenovnoj skupini, odnosno ako nije među najjeftinijim, što naravno nije uredu, poručila je Zjajo, dodajući kako se domaći proizvodi prodaju dobro uglavnom ako su među najjeftinijim.
Domaća proizvodnja
Naturgeist je mala lokalna proizvodnja, tako da je proizvod uglavnom zastupljen u prodavnicama u Jajcu i okolnim općinama (Bugojno, Zenica, Šipovo, Gornji Vakuf), a u cijeloj BiH je dostupan putem platforme Farmer.ba.
Kad je u pitanju uspjeh u BiH, Zjajo smatra da je potreban veliki trud i rad da bi se neki brend pozicionirao na tržištu.
– Kompletna klima se mora poboljšavati u smjeru boljih poslovnih uslova za male proizvođače, boljeg standarda građana i svijesti o domaćoj proizvodnji, istakla je Zjajo.
izvor: Oslobođenje