U situaciji kada broj mladih nezaposlenih osoba raste iz dana u dan, neophodno je tragati za alternativnim modelima zapošljavanja i samoorganizovanja mladih kako bi oni sami direktno uticali na svoj položaj i status u društvu. Jedan od modela koji je primjenjiv i koji pruža šansu je društveno/socijalno preduzetništvo. Kako bi se odmakli od čiste teorije i testirali navedeni model, tim udruženja Most iz Gradiške koji predvodim se upustio u relativno rizičan poduhvat osnivanja jednog od rijetkih društvenih preduzeća u BiH – FG Grupa d.o.o. Gradiška.
Sam termin društveno preduzetništvo je neophodno približiti čitaocima, kako bi dobili jasnu sliku šta to želimo da postignemo. Termin društveno preduzetništvo ili društveno preduzeće još nailazi na pomalo zbunjujuće reakcije, te je neophodno objasniti da je društveno preduzeće biznis koji posluje s idejom da kroz zaradu koju ostvari putem prodaje proizvoda ili usluga ispuni jasnu društvenu misiju. To znači da zarađena sredstva ne služe uvećanju imovine pojedinaca – već se ulažu u druge svrhe, što u našem slučaju podrazumijeva dalje zapošljavanje (prvenstveno) mladih, zaštitu životne sredine, rad sa mladima, neformalno obrazovanje, razvoj volonterizma, itd.
Naše društveno preduzeće, FG Grupa Gradiška, se bavi proizvodnjom odjeće, zapošljava isključivo mlade do 30 godina, i krajem 2014. godine je lansiralo novi brand odjeće na bh. tržište pod nazivom Funky Guerrilla. Naziv brandakoji smo odabrali odražava naše stavove kao osnivača preduzeća, s obzirom na to da na jedan specifičan način predstavlja borbu mladih protiv nezaposlenosti, ali i gerilski rat (guerrilla) jedne male proizvodnje sa svjetski poznatim brandovima prisutnim na našem tržištu.
Ono što nas razlikuje je činjenica da naša Guerrilla nije naoružana, niti neprijateljski nastrojena, već se bori kreativnim sredstvima i idejama mladih sa naših prostora. Pokušavamo da stvorimo jedinstveno preduzeće i jedinstvene proizvode koji su kreirani u BiH i od mladih ljudi koji u njoj žive i žele da rade. Naša Guerrilla koristi pozitivnu energiju svih osoba koje su u nju uključene, ali i svih onih kojima se sviđaju naši proizvodi i naša filozofija, te zato želimo da ona bude funky i da se širi kroz BiH, ali i daleko šire.
Iako je u početku istaknuto da je to rizičan poduhvat, on za sada donosi rezultate i pokazuje se da može da bude održiv i da rad i ideje mladih, koje često nailaze na neodobravanje mogu da uspiju i donesu dobre rezultate.
Sve u svemu, smatram da društveno preduzetništvo može da bude jedan alat koji mladi mogu da iskoriste da bi se sami izborili za nešto u što vjeruju, a pri tome i sebi obezbijedili zaposlenje. Bitno je da se ne oslanjamo previše ni na domaće vlasti, niti na inostrane izvore podrške, nego prvenstveno na sebe, da konstantno ulažemo u usavršavanje i sticanje znanja i da vrijedno radimo i pružimo svoj maksimum. Nažalost, svaka vlast se više bavi sama sobom nego mladima i jednostavno se ne može očekivati da će rješenje samo da dođe. Organizujte se i radite za svoju ideju i svoje vrijednosti i sami sebi izgradite prilike, jer čekanje samo pogoršava stvari.
Autor je direktor modne konfekcije FG Grupa iz Gradiške. FG Grupa d.o.o. Gradiška je osnovana u okviru Projekta zapošljavanja mladih (YEP) uz podršku Ambasade Švajcarske u BiH.