Search

Što je društveni utjecaj i kako ga mjeriti?

Razvoj društva kao cjeline odvija se kontinuirano u svim segmentima. Okoliš, socijalna pitanja, lokalni razvoj, politička vlast i upravljanje, biznis, odgovorno poslovanje, društveno poduzetništvo – sva ova područja doprinose razvoju društva. Osnovno pitanje koje se postavlja jest kakav utjecaj oni imaju na društvo i njegov razvoj, a još bitnije kako doći do dokaza koji će potkrijepiti taj utjecaj.

Do potrebnih podataka dolazi se različitim metodama, mjerenjima, alatima koji u većini slučajeva nisu standardizirani. No, ujednačeno mjerenje ovakvih uglavnom nefinancijskih informacija i njihova interpretacija potrebna je kako bi na vjerodostojan način mogli odgovoriti na važno pitanje “Kakvu razliku stvaramo/što se mijenja našim djelovanjem?”. Organizacije civilnog društva i društvena poduzeća nastoje javnosti opravdati svoje djelovanje mjerenjem odnosno vrednovanjem vlastitog društvenog utjecaja, a sve više tome teže i ostali sektori.

Informacije se prezentiraju u različitim oblicima i pod različitim nazivima – društveno računovodstvo, izvještavanje o društveno odgovornom poslovanju, eko izvještavanje, izvješće o održivosti i drugo. Brojne europske i nacionalne strategije i politike prepoznaju važnost razvoja sustava mjerenja društvenog utjecaja. Europska komisija u Aktu o jedinstvenom tržištu II ukazuje na potrebu za razvojem metodologije kojom će se mjeriti društveno-ekonomske koristi i utjecaj koje stvaraju društvena poduzeća i organizacije civilnog društva koje provode društvenopoduzetničke aktivnosti, uz objašnjenje da je razvoj sistematskog mjerenja utjecaja na zajednicu važan kako bi se moglo prezentirati da financijska sredstva uložena u organizacije doprinose uštedama i stvaranju dohotka.

Da bi mogli jasno odrediti, vrednovati odnosno izmjeriti utjecaj koji stvara organizacija potrebno je krenuti od definicije utjecaja – koja za sada, na žalost, nije jedinstvena. Naime, utjecaj se definira i shvaća različito, ovisno o kategoriji korisnika. U hrvatskom kontekstu,  utjecaj možemo promatrati kao cjelokupno djelovanje organizacije s ekonomsko-financijskog aspekta, društvenog aspekta i okolišnog aspekta, koje nastaje provedbom aktivnosti organizacije.

Proces mjerenja utjecaja ima svoj slijed: kreira se predložak, prikupljaju se podaci, zatim se analiziraju i interpretiraju, sažimaju se ključne informacije koje postaju predmetom rasprave. U mjerenju odnosno procjenjivanju utjecaja koristimo se indikatorima.

Indikatori koji se koriste su financijske i nefinancijske prirode (informacije o društvenom i okolišnom utjecaju). Financijske informacije nalazimo u financijskim izvještajima, dok nefinancijske informacije možemo dobiti na više načina. Danas prepoznatljivi alati i metode za mjerenje i izvještavanje o društvenom utjecaju su Društveni povrat ulaganja (Social Return on Investment – SROI), Društveno odgovorno računovodstvo i revizija (Social Accounting and Audit), Social balanced scorecards i brojni drugi, pri čemu odabir pravog alata i metode koji će se koristiti ovisi o vrsti organizacije koja želi mjeriti društveni utjecaj, djelatnosti kojom se organizacija bavi, veličini organizacije itd.

Europska komisija je još prije nekoliko godina prepoznala potrebu za razvojem metodologije koja bi mjerila društveno-ekonomske koristi koje stvaraju društvena poduzeća. Komisija smatra da je razvoj nedvosmislene metodologije za mjerenje društvenog utjecaja društvenih poduzeća prilikom njihovog utjecaja na zajednicu ključan u dokazivanju da novac investiran u društvena poduzeća pridonosi visokim uštedama i dohotku.

Stoga je u listopadu 2012. godine oformljena posebna skupina stručnjaka tzv. GECES (Expert Group on Social Entrepreneurship/Groupe d’Experts de la Commission sur l’Entrepreneuriat Social) čija je zadaća razviti metodologiju mjerenja društvenog utjecaja aktivnosti društvenih poduzeća. Razvoj metodologije bio je potreban iz dva osnovna razloga i to:

  • radi razvoja Europskih fondova za društveno poduzetništvo (EuSEFs) – kako bi se dodatnim kriterijima olakšalo odlučivanje o tome kamo i zašto se sredstva ulažu,
  • u kontekstu Programa EU-a za zapošljavanje i socijalne inovacije (EaSI) – prema kojem se odobravaju određena bespovratna sredstva društvenim poduzećima koja mogu dokazati da stvaraju mjerljiv društveni utjecaj.

Na tragu toga je i Vlade Republike Hrvatkse u travnju 2015. usvojila “Strategiju razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. do 2020. godine“, s ciljem razvoja poslovanja koje povezuje poduzetničku praksu poslovnog svijeta i vrijednosti društvene odgovornosti, zaštite okoliša i mjerenja socioekonomskog učinka. Društveno poduzetništvo pristupa postojećim društvenim problemima na nov način provedbom ekonomskih aktivnosti uz inovativno kombiniranje postojećih resursa i stvaranje ne samo ekonomske nego i društvene vrijednosti.

U kontekstu tog razvoja jedna od aktivnosti jest razvoj i primjena metodologije za praćenje i vrednovanje društvenog, ekonomskog i okolišnog utjecaja društvenog poduzetništva koja bi se trebala provoditi kontinuirano do 2020. godine, u okviru koje bi trebala biti razvijena metodologija za praćenje i vrednovanje učinaka socijalnog/društvenog poduzetništva. Stoga je ACT Grupa iz Čakovca, u suradnji s Nacionalnom zakladom za razvoj civilnoga društva pokrenula proces razvoja metodologije i uspostave sustava za praćenje, mjerenje i izvještavanje o društvenom utjecaju.

Naime, turbulentno okruženje i nedostatak empatije od strane pojedinaca, ali i čitavog društva, potaknule su organizacije da pokažu što rade, koje su to koristi od njihovog djelovanja i u kojoj mjeri utječu na blagostanje pojedinaca i promjene u društvu. ACT Grupa jer razvila posebnu metodologiju mjerenja društvenog utjecaja prilagođenu hrvatskom kontekstu. Mjerenje društvenog utjecaja može vam pomoći da bolje shvatite ulogu vaše organizacije/tvrtke u stvaranju ekonomskih, okolišnih i socijalnih učinaka, ali i da pokažete koliki je društveni povrat ulaganja za svaku kunu koja je uložena u programe, projekte i aktivnosti kojima stvarate društvene promjene. Ovisno o tome u kojoj ste fazi na putu mjerenja društvenog utjecaja, ACT grupa nudimi kreativni miks usluga prilagođenih vašim potrebama i to:

1/Mjerenje društvenog utjecaja

  • Izrada Teorija promjene, definiranje indikatora
  • Analiza ključnih dionika
  • Izrada okvira i implementacija sustava za mjerenje društvenog utjecaja
  • Izrada Izvještaja o društvenom utjecaju (uključujući preporuke)
  • Grafička priprema i tisak izvještaja (knjiga, brošura, letak, plakat, infografika…)

2/Društvena revizija

  • Analiza postojećeg stanja, definiranje svrhe/ciljeva
  • Mapiranje ključnih dionika
  • Definiranje indikatora
  • Razvoj i implementacija sustava društveno odgovornog računovodstva
  • Revizija društveno odgovornih računa
  • Provedba Panela društvene revizije
  • Izrada Izvještaja o društvenoj reviziji

3/Društveni povrat ulaganja (SROI)

  • Definiranje opsega i identificiranje ključnih dionika
  • Mapiranje učinaka
  • Vrednovanje učinaka
  • Definiranje utjecaja
  • SROI kalkulacija odnosno izračun društvenog povrata ulaganja
  • Izrada Izvještaja o društvenom povratu ulaganja

Pružanjem usluge mjerenja društvenog utjecaja, društvenom revizijom i društvenim povratom ulaganja ACT Grupa direktno pomaže donatorima i investitorima, organizacijama civilnoga društva i (društvenim) poduzetnicima, jedinicama lokalne i regionalne (samo)uprave, ali i svima ostalima akterima, da dizajniraju, razviju i vrednuju strategiju društvenog utjecaja koja će im pomoći da ojačaju svoje djelovanje i poslovanje.

Projekat zapošljavanja mladih je u okviru saradnje sa Federalnim zavodom za zapošljavanje razvio  Platforma o socijalnom/društvenom preduzetništvu koja ja upućena Vladi Federacije BiH, sa ciljem da se onima koji se odluče za uspostavu socijalnih preduzeća osigura okvir u kojem mogu djelovati imajući u vidu mnoge nejasnoće i zakonsku neuređenost ove oblasti. Plafroma je razvijena nakon širih konsultacija zainteresovanih aktera, kroz četiri foruma o zapošljavanju mladih (Mostar, Zenica, Tuzla, Banja Luka), održanih u oktobru prošle godine, kada je potvrđen veliki interes mladih za temu socijalnog/društvenog poduzetništva. 

Pokreni nešto svoje/YEP

Druge objave u kategoriji