Ovogodišnji GEM izvještaj o ženskom poduzetništvu daje značajan uvid u stanje ženskog poduzetništva u 59 zemalja obuhvaćenih GEM istraživanjem, među kojima i Bosnu i Hercegovinu. U ukupno 59 analizom obuhvaćenih zemalja preko 231 milion žena poduzetnica je u fazi pokretanja vlastitog biznisa ili vode vlastite biznise.
Izvještaj identificira zemlje i regije u kojima je rodni jaz značajan kao i one u kojima jenjava. Nadalje, istražuje kako strukturalni faktori poput demografije (starosna dob, nivo obrazovanja) i djelatnosti poslovanja utiču na žensko poduzetništvo. Izvještaj, također, istražuje kako žene utječu na ekosisteme i kao poduzetnice ali i sve više kao investitori. Za 10 zemalja podaci su korišteni za 2017. godinu, a za 49 za 2018. godinu.
Prema podacima GEM izvještaja o ženskom poduzetništvu u Bosni i Hercegovini 2,7% žena je uključeno u ranu poduzetničku aktivnost (biznis mlađi od 42 mjeseca). Ovo je ujedno najlošiji rezultat u regiji Europe i Centralne Azije, čiji prosjek je 6%. Ukoliko se posmatraju razlozi pokretanja biznisa, 51,7% poduzetnica je izjavilo da je biznis pokrenulo zbog uočene poslovne prilike, dok je 46,4% njih biznis pokrenulo iz nužnosti. Interesantan je podatak da, prema nalazima izvještaja, muškarci u većoj mjeri pokreću biznis iz prilike (77,6%), dok je njih 19,2% pokrenulo biznis iz nužnosti. Ukupno 1,7% žena vodi biznis mlađi od 3 mjeseca, a 1,1% biznis koji postoji između 3 i 42 mjeseca. Najveći udio žena u Bosni i Hercegovini koje su vlasnice biznisa u ranoj fazi poduzetničke aktivnosti imaju između 18 i 34 godine.
Poduzetničke težnje žena poduzetnica u Bosni i Hercegovini su ispod prosjeka regiona. Posebno loše stavove poduzetnice iskazuju prema novom zapošljavanju unutar njihovog biznisa, dok 3,4% poduzetnica navodi da je njihov proizvod i/ili usluga novitet za kupca. Ukupno 10,5% njih očekuje internacionalizaciju svog poslovanja u narednom periodu pri čemu očekuju da će 25% i više njihovih kupaca biti iz inostranstva.
Najveći broj žena u Bosni i Hercegovini uključenih u ranu poduzetničku aktivnost posluje u djelatnosti trgovine (26,1%), zatim poljoprivrede (21,7%), djelatnosti pružanja zdravstenih, obrazovannih i socijalnih usluga (21,7%), zatim djelatnosti pružanja finansijskih, profesionalnih, administrativnih i potrošačkih usluga (17,4%) te proizvodnoj i prevozničkoj djelatnosti (13%). Nije zabilježena niti jedna žena poduzetnica u ranoj fazi poduzetničke kativnosti u BiH koja je pokrenula biznis iz oblasti informaciono-komunikacionih tehnologija.
Zbog utjecaja društvenih percepcija, GEM mjeri poduzetničke stavove na način da procjenjuje kako ispitanici vide okolinu u kojoj žive i djeluju (vjeruju li da li postoje dobre poslovne prilike oko njih), kako percipiraju sebe (misle li da imaju sposobnosti pokretanja posla) i obim u kojem su oni koji uočavaju dobre poslovne prilike spriječeni da pokrenu biznis iz razloga vlastitog straha od neuspjeha. Samo 11% ispitanih žena u Bosni i Hercegovini izjavilo je da uočava dobre poslovne prilike u okruženju, njih 27,5% smatra da ima sposobnost za pokretanjem biznisa, dok njih 58,7% strah od neuspjeha sprečava da pokrene vlastiti biznis. Interestantno je razmotriti da je strah od neuspjeha kao razlog nepokretanja biznisa veći u slučaju osoba muškog spola (62,9%). Međutim, sa druge strane, muškarci u većoj mjeri uočavaju prilike iz okruženja (15,8%) i u većoj mjeri smatraju da imaju sposobnosti za pokretanje biznisa (43,7%).
Pozitivne poduzetničke stavove prema poduzetništvu kao dobrom izboru karijere iskazuju i žene i muškarci u Bosni i Hercegovini, 64,5% žena poduzetništvo smatra dobrim izborom karijere, dok 76,6% muškaraca iskazuje isti stav. Žene u Bosni i Hercegovini nisu sklone investiranju. Samo 0,4% ispitanih žena je do sada uložilo sredstva u neki poduzetnički poduhvat, i to najveći broj njih u biznis člana porodice. U narednih 3 godine, 3,5% ispitanih žena planira pokrenuti vlastiti biznis i radi se o izuzetno niskom procentu poduzetničkih namjera žena, posebno ukoliko se posmatra prosjek regije kojoj pripada BiH a koji iznosi 8,5%. Muškarci iskazuju nešto pozitivnije poduzetničke namjere, pri čemu 5,6% muškaraca obuhvaćenih istraživanjem planira pokrenuti vlastiti biznis u naredne tri godine.
Žene poduzetnice u Bosni i Hercegovini sklonije su samozapošljavanju odnosno individualnom pokretanju biznisa i biznisa kojeg će samostalno voditi u njemu biti zaposleni (16,7% žena u BiH uključenih u ranu poduzetničku aktivnost samostalno su pokrenule i vode biznis bez suosnivača i zaposlenih), dok je taj broj u u slučaju muškaraca manji (7,1%). Iako se od poduzetnika očekuje otvaranje novih radnih mjesta, tzv. solo poduzetnici značajna su karika poduzetničkog sistema. Ovi poduzetnici zapošljavaju sebe, i kroz svoj rad podržavaju svoje porodice. Do obima u kojoj ovaj oblik poduzetničke aktivnosti odražava karijerne preferencije te osigurava životni balans za svog vlasnika, postoje i implikacije njene društvene koristi.
Nalazi i ovog GEM istraživanja i izvještaja ukazuju na neophodnost unapređenja poslovnog okruženja u Bosni i Hercegovini ali i sistemskog pristupa razvoju poduzetništva koji će ohrabriti poduzetništvo iz prilike i osnažiti poduzetništvo iz nužnosti, ohrabriti poduzetičke namjere i žena i muškaraca te pružiti podršku očuvanju i razvoju postojećih biznisa.
Podaci preuzeti iz Global Entrepreneurship Monitor 2018/2019 Women's Entrepreneurship Report ©Global Entrepreneurship Research Association. GEM (Global Entrepreneurship Monitor) je najveći svjetski akademski istraživački projekat iz oblasti poduzetništva u kojem je u posljednjih 10 godina učestvovalo preko 100 zemalja među kojima i Bosna i Hercegovina. GEM projekat za područje Bosne i Hercegovine implementuira Centar za razvoj poduzetništva Tuzla u saradnji sa Univerzitetom u Tuzli a implementira GEM tim Bosne i Hercegovine.