Search

Žensko preduzetništvo: Pregled stanja i preporuke za budućnost

Nezaposlenost u BiH je vrlo visoka i obuhvata do 25,4% radno sposobnog stanovništva (ILO, 2017) – 450.392 osobe su registrirane kao nezaposlene (Agencija za statistiku BiH, 2018). Nezaposlenost među mladima iznosi gotovo 60% (Culkin i Simmons, 2018).

Udio ženske populacije u broju registriranih nezaposlenih osoba iznosio je do 55,5% ili 250.178 žena, ako to iskažemo u apsolutnom iznosu (Agencija za statistiku BiH, 2018). Žene su najneaktivniji stanovnici, a kao razlog za neaktivnost 334.000 žena su navele da su domaćice (Izvještaj o socijalnoj uključenosti BiH, 2017).

Žene čine 50,94% stanovništva BiH, ali je samo 33,5% žena u dobi iznad 15 godina zaposleno (Culkin i Simmons, 2018). Stoga mlade žene predstavljaju ogroman izvor preduzetničkog potencijala u BiH. Uz to, imajući u vidu ograničene mogućnosti za zapošljavanje u tranzicijskoj ekonomiji kakva je bosanskohercegovačka, preduzetništvo predstavlja izvrstan način za zapošljavanje i smanjenje nezaposlenosti.

Stoga je ključno pitanje koje se pojavilo prilikom razmatranja preduzetničkog potencijala mladih žena bilo koji su to faktori koji određuju namjeru za bavljenje preduzetništvom, tj. preduzetničku namjeru i uspjeh među mladima u BiH. Prema tome, cilj ove analize je ispitati postojeće stanje u pogledu ženskog preduzetništva u BiH te identificirati ključne pokretače i motivacijske faktore, kao i prepreke i barijere za bavljenje preduzetničkom aktivnošću. U objašnjenjima ovog pitanja koja se nude u dostupnoj literaturi i istraživanjima ističe se utjecaj koji osobine ličnosti imaju na preduzetničku namjeru, kao i na uspjeh preduzetničkog pokušaja. Međutim, osobu okružuje veliki broj društvenih, kulturnih, političkih, ekonomskih i demografskih faktora, pa se osobine ličnosti ne mogu uzeti kao jedino objašnjenje za preduzetničku namjeru.

U tom smislu, glavni ciljevi ove analize su:

  1. Ponuditi uopćeno predstavljanje ekonomije BiH i poslovnog okruženja kroz relevantne
  2. ekonomske i indikatore demografije poslovnih subjekata
  3. Predstaviti, ako postoje, politiku, strategiju, akcioni plan na državnom i/ili ostalim
  4. nivoima vlasti koji se odnose na mlade preduzetnice ili žene preduzetnice (konkretne
  5. instrumente/mjere za žensko preduzetništvo i koliko je ono uspješno; konkretne
  6. poreske olakšice za žensko preduzetništvo itd.)
  7. Identificirati glavne karakteristike ženskog preduzetništva u BiH
  8. Identificirati glavne prepreke za mlade preduzetnice u BiH
  9. Identificirati glavne potrebe mladih preduzetnica u BiH
  10. Identificirati izazove povezane s mladim preduzetnicama i politike čiji je cilj rješavanje tih izazova
  11. Identificirati najvažnije mogućnosti za podršku mladim preduzetnicama u BiH

BiH pati od problema “odliva mozgova”, koji se ogleda u odlasku velikog broja mladih i visokoobrazovanih ljudi, koji posjeduju vještine i znanje, ali ne mogu pronaći posao u BiH. Poticanje interesa za samozapošljavanjem među mladim ljudima može zaustaviti trend odlaska te pomoći da se osnaži ekonomija zemlje. Zbog toga je ova analiza od posebnog značaja za bosanskohercegovačko društvo u cjelini.

U samu analizu uvrštene su i priče pet preduzetnica YEP Inkubatora poslovnih ideja, kao primjeri dobre prakse i to biznisi Leži Beg , Burzika Unique, Zdravo Hidajeta , Šaha Torte  i Dječiji vrtić “Čarolija”. 

Kompletnu publikaciju možete prelistati OVDJE. 

 

Druge objave u kategoriji